Zóltaczka rzekoma

Żółtaczka rzekoma (icterus spurius). Od żółtaczki wywołanej przez barwniki żółciowe odróżnia się żółtaczkę rzekomą. Postać tę spostrzega się: 1) w następstwie spożywania większej ilości niektórych pokarmów, zwłaszcza marchwi, pomarańcz, cytryn, żółtka jaj, w ogóle pokarmów zawierających żółte barwniki, także po niektórych związkach chemicznych, np. po santoninie, kwasie pikrynowym, trypaflawinie, żółtych barwnikach anilinowych, maści chrysarbinowej itd.; 2) u chorych na cukrzycę (xanthosis diabeticorum) jako żółte zabarwienie skóry twarzy, szyi, dłoni oraz podeszwy stóp, zależnie od odkładania się barwnika lipochromowego, zbliżonego do karotyny; 3) w przypadkach odkładania się w skórze cholesterolu, w związku z czym powstają kępki żółte na powiekach (xantheasma). Spotyka się je głównie w żółtaczce na tle marskości wątroby oraz w żółtaczce mechanicznej, często w ciąży, w cukrzycy, nerczycy i w ogóle w stanach chorobowych przebiegających z wyraźną hipercholesterolemią. b) obrzęki w chorobach wątroby. Obrzęki w chorobach wątroby mogą zależeć od przewlekłej niewydolności krążenia, charłactwa ucisku dolnej żyły głównej przez dużą puchlinę brzuszną. Prócz tego, zwłaszcza w marskości wątroby, spostrzega się obrzęki dolnych kończyn oraz twarzy pochodzenia wątrobowego, czasami poprzedzające puchlinę brzuszną lub pojawiające się równocześnie z nią. Obrzękom tym nie towarzyszy białkomocz ani zatrzymanie mocznika chloru w ustroju. Powstawanie obrzęków w chorobach wątroby przypisuje się: 1) zmniejszeniu osmotycznego ciśnienia osocza; 2) upośledzeniu zdolności osocza wiązania wody wskutek obniżenia w krwi ilości białka w ogóle (hypoproteinaemia) i zwiększenia ilości globulin kosztem albumin; 3) wzrostowi w chorobach wątroby zdolności wiązania wody prze tkanki (historetentio), zależnemu od zaburzenia gospodarki mineralnej oraz równowagi kwasowo-zasadowej; 4) zwiększeniu w krwi w chorobach wątroby ilości związków imidazolowych (Lgeper), wskutek upośledzenia zdolności wątroby zatrzymywania ich i unieszkodliwiania; 5) zaburzeniu czynności tamy wątrobowej, która w warunkach prawidłowych reguluje ilość krwi krążącej oraz zakłóceniu czynności wątroby polegającej na wytwarzaniu hormonów, które wpływają na przemianę materii. 3. Krwotoczność w chorobach wątroby i układu żółciowego [więcej w: Warszawa USG genetyczne, agencja statystów, Warszawa agencja statystów ]

Powiązane tematy z artykułem: agencja statystów sprzedaż elementów ogrodzenia mazowieckie Warszawa USG genetyczne