Wirus Zika cd

albopictus był wektorem.50, 51 Wirus Zika rzadko występował u innych gatunków komarów, takich jak A. unilineatus, Anopheles coustani i Mansonia uniformis; jednakże badania nad kompetencją wektorów wykazały, że gatunki te mają niski potencjał przenoszenia wirusa. Należy zauważyć, że wirus Zika odnotowano tylko raz u każdego gatunku culex, co sugeruje, że komary w tym rodzaju mają niską pojemność wektorową .42
Transmisja nonmosquito
Zasadnicze dowody wskazują, że wirus Zika może przenosić się z matki na płód w czasie ciąży. RNA wirusa Zika został zidentyfikowany w płynie owodniowym matek, których płody miały nieprawidłowości mózgowe wykryte przez ultrasonografię, 40,52-54, a wirusowy antygen i RNA zostały zidentyfikowane w tkance mózgu i łożyskach dzieci urodzonych z małogłowie i wkrótce zmarły po porodzie 55, jak również w tkankach z poronień.54,55 Częstotliwość i czynniki ryzyka dla przeniesienia są nieznane.
Dwa przypadki transmisji wirusa Zika w okresie okołoporodowym odnotowano wśród par matki i dziecka. 56 RNA wirusa Zika wykryto u obu niemowląt; jedno niemowlę miało łagodną wysypkę i trombocytopenię, podczas gdy drugie było bezobjawowe.
Zgłaszano przypadki transmisji seksualnej do partnerów powracających męskich podróżnych, którzy nabyli zakażenie wirusem Zika za granicą557-59. W jednym przypadku stosunek płciowy wystąpił tylko przed wystąpieniem objawów, podczas gdy w innych przypadkach stosunek płciowy wystąpił podczas rozwoju objawów, a wkrótce potem . Czynniki ryzyka i ryzyko przeniesienia seksualnego nie zostały określone. Replikacyjne cząsteczki wirusowe, jak również wirusowe RNA – często w dużej liczbie kopii – zidentyfikowano w spermie, a wirusowy RNA wykryto do 62 dni po wystąpieniu objawów.60-62
Chociaż przekazanie wirusa Zika przez transfuzję krwi nie zostało jeszcze zgłoszone, prawdopodobnie nastąpi, biorąc pod uwagę przekazywanie innych związanych flawiwirusów tą drogą. 63 Podczas epidemii wirusa Zika w Polinezji Francuskiej, 3% pobranych próbek krwi testowano dodatnio pod kątem wirusa Zika za pomocą reakcji łańcuchowej polimerazy z odwrotną transkryptazą (RT-PCR) .64
Jeden przypadek zakażenia wirusem Zika nastąpił po ukąszeniu małpy w Indonezji, chociaż nie można wykluczyć przeniesienia przenoszonego przez komara.65 Zgłoszono dwie infekcje w laboratoriach.16,66 Ochotnik został zakażony po podskórnym wstrzyknięciu zawiesiny zainfekowanego mózgu myszy. Przekazywanie do mleka kobiecego nie zostało udokumentowane, chociaż mleko matki kobiety, która stała się symptomatyczna w przypadku zakażenia wirusem Zika w dniu porodu, zawierało infekcyjne cząsteczki wirusowe Zika w wysokim mianie. [68]
Aspekty kliniczne