Obmacywanie watroby

Oglądaniem można stwierdzić w okolicy prawego podżebrza blizny po pijawkach oraz po przebytych operacjach na pęcherzyku żółciowym, a w chorobach serca niekiedy tętnienie wątroby. b) Obmacywanie wątroby Obmacywanie wątroby jest najważniejszą z podstawowych metod fizycznych badania wątroby i pęcherzyka. W ostrych zapaleniach i w zaostrzeniach przewlekłego zapalenia pęcherzyka i przewodów żółciowych metodą tą nieraz stwierdza się powierzchowną lub głęboką przeczulicę powłok w okolicy wątroby (tzw. pasmo wątrobowe Heada) oraz wzmożone napięcie powłok brzusznych, zwłaszcza gdy w sprawę chorobową wciągnięta jest otrzewna. Przeczulica może być tak znaczna, że uniemożliwia obmacywanie wątroby, Wzmożone napięcie powłok brzusznych w okolicy prawego podżebrza stwierdza się wyraźnie, gdy uciska się z lekka palcami płasko położonej dłoni prawe podżebrze, szczególnie miejsce rzutu pęcherzyka, i porównawczo lewe podżebrze. Nagłe oderwanie uciskającej ręki może w przypadkach skojarzonych z zapaleniem otrzewnej zwiększyć znacznie ból uciskowy (tzw. dodatni objaw Blumberga). Obmacywanie ma za zadanie zbadać także to rozmiary wątroby, właściwości jej brzegu oraz jej powierzchni. Wątrobę bada się w różnych położeniach ciała w prawej linii środkowej obojczykowej, w prawej linii przymostkowej i linii pośrodkowej ciała. Umieściwszy z lekka płasko prawą dłoń na powłokach brzusznych kolejno w każdej z tych linii, polecamy choremu głęboko oddychać. W warunkach prawidłowych nie wyczuwa się wątroby ani pęcherzyka. Jeżeli natomiast wątroba jest powiększona lub opadnięta, to brzeg jej uderza na szczycie wdechu o palce obmacującej ręki. Jeżeli się stwierdzi brzeg wątroby staramy się prześledzić go na całym jego przebiegu. [przypisy: cena rezonansu magnetycznego kręgosłupa, złamanie podudzia, pediatra grójec ]

Powiązane tematy z artykułem: cena rezonansu magnetycznego kręgosłupa pediatra grójec złamanie podudzia