Neuropsychologia rozwojowa

Dziedzina neuropsychologii rozwojowej znacznie wzrosła od czasu wydania tej książki w 1984 roku. Autorzy wykonali świetną pracę polegającą na rewizji i aktualizacji ogromnej ilości materiałów klinicznych, które powinny być bardzo interesujące dla wielu specjalistów zajmujących się rozwojem dzieciństwa. Neuropsychologia rozwojowa składa się z czterech głównych sekcji i składa się z 30 rozdziałów. Część I to zwięzły przegląd rozwoju nerwowego i rozwoju różnych układów funkcjonalnych układu nerwowego. Część druga koncentruje się na zagadnieniach związanych z oceną noworodka i niemowlęcia, a także zawiera bardzo interesujący rozdział dotyczący pojęć krytycznych okresów, plastyczności i odzyskiwania funkcji. Ta druga sekcja kończy się rozdziałem omawiającym metody badawcze i zawiera bardzo pomocne tabele dotyczące upośledzenia umysłowego. Część III obejmuje szeroki zakres tematów klinicznych i opisuje neuropsychologiczne aspekty konkretnych zespołów lub zaburzeń. Psycholodzy, neurolodzy i pediatrzy uznają tę sekcję za pomocną, ponieważ przedstawia ona obszerny zbiór tematów zwięźle i zawiera doskonałe referencje. Część IV dotyczy zaburzeń czynnościowych związanych przede wszystkim z łagodnymi odkryciami neurologicznymi, zaburzeniami koncentracji uwagi oraz różnorodnymi zaburzeniami sensorycznymi, językowymi i innymi zaburzeniami rozwojowymi i uczącymi się powszechnie występującymi w neuropsychologii.
Uważam, że ta książka jest trudna do przeczytania, ale warta wysiłku. Jest encyklopedyczna, ale nie oszałamiająca umysłem, a wysiłki autorów zmierzające do integracji badań podstawowych i klinicznych zakończyły się sukcesem. Szczególne zainteresowanie budzi uwaga poświęcona historycznemu rozwojowi idei, które stanowią podstawę współczesnej neuropsychologii. Mocne strony tej książki są także jej słabościami. Próbuje ona pokryć zbyt wiele, a czasami wydaje się, że obecnie popularne tematy nie są bardzo uważne (np. Zespół Tourette a). Książka ta dobrze pasuje do przeszłości i być może do dziedziny psychologii rozwojowej na początku lat 90., ale nie zapewnia prawdziwego smaku przyszłości. Ogólnie rzecz biorąc, uważam, że celem autorów było napisanie książki tak, aby nie sprawiało ona trudności w zrozumieniu dla psychologa klinicznego bez wykształcenia neurologa lub pediatry bez wykształcenia psychologicznego .
Stephen Ashwal, MD
Loma Linda University School of Medicine, Loma Linda, CA 92354

[patrz też: na zdrowie po francusku, zajęcia na basenie dla niemowląt, lista alergenów ]

Powiązane tematy z artykułem: lista alergenów na zdrowie po francusku zajęcia na basenie dla niemowląt