Leczenie zaburzeń związanych z używaniem opioidów ad 6

W Stanach Zjednoczonych metadon jest oferowany tylko za pośrednictwem zatwierdzonych i ściśle monitorowanych klinik, które początkowo wymagają prawie codziennego udziału pacjenta w celu otrzymania leku, chociaż niektóre dawki przyjmowane do domu są zwykle dozwolone dla pacjentów, którzy przestrzegają wytycznych programu. Aby kwalifikować się do leczenia metadonem, pacjenci muszą mieć aktualne zaburzenie stosowania opioidów z cechami fizjologicznymi lub mieć wysokie ryzyko związane z nawrotem (np. W czasie ciąży). Ponadto pacjenci nie mogą obecnie uczestniczyć w innym programie konserwacji i nie mogą być szczególnie narażeni na powikłania medyczne związane z metadonem (np. Nie mogą być zależni od leku powodującego depresję lub ciężkiej choroby układu oddechowego lub choroby serca). Niebezpieczeństwa związane z metadonem obejmują przedawkowanie, jeśli dawka jest zwiększana zbyt szybko podczas początkowych etapów leczenia i potencjalne wydłużenie odstępu QT w elektrokardiografii, które może przyczyniać się do zaburzeń rytmu serca przy dawkach większych niż 100 mg na dobę.44-46 Pacjenci muszą zrozumieć ich role i obowiązki, a także korzyści, jakie program może i nie może zaoferować.
Leczenie podtrzymujące metadonem występuje w około trzech fazach (Tabela 5). 47 Faza indukcji i wczesnej stabilizacji (rozpoczynająca się w 1. tygodniu i kontynuowana w 2. tygodniu) rozpoczyna się od początkowych dawek doustnych od 15 do 30 mg, zwiększających się o 10 do 15 mg co 3 do 5 dni do 50 do 80 mg na dzień. Podczas późnej fazy stabilizacji (w przybliżeniu od 3 do 6 tygodni) dawki zwiększają się wraz z rozwojem tolerancji i zmniejszaniem się głodu. Najskuteczniejsza dawka wynosi od 80 do 100 mg na dobę.47-50 Pacjentów, którzy otrzymują więcej niż 100 mg na dobę, należy ściśle monitorować pod kątem działań niepożądanych.44,46,50
Faza podtrzymująca rozpoczyna się po około 6 tygodniach, z dawkami dostosowanymi, aby uniknąć euforii związanej z lekami, uspokojenia polekowego lub głodu opioidów. Kliniki metadonowe muszą być otwarte w weekendy, aby zaspokoić potrzeby większości pacjentów, 51 a weekendowe dawki w domu są oparte na postępach pacjenta w leczeniu i stwierdzeniu, że jest on mało prawdopodobne, aby skierować leki na inne osoby. Długość fazy podtrzymującej, która zależy od postępów pacjenta w leczeniu i jego motywacji, może trwać całe lata do końca życia.
Zwężanie metadonu jest zindywidualizowane i może zająć tygodnie lub miesiące26. W trakcie i po zwężeniu należy utrzymywać bliski kontakt z pacjentem, ponieważ przerwanie leczenia wiąże się z wysokim ryzykiem nawrotu stosowania nielegalnych narkotyków i przedawkowania, które może prowadzić do śmierci. 52,53
Skuteczność utrzymania metadonu jest dobrze ugruntowana, a lek ten jest zaliczany do podstawowych leków przez Światową Organizację Zdrowia.11,45 Programy konserwacji zmniejszają śmiertelność o około 50% wśród osób z zaburzeniami związanymi z używaniem opioidów, zmniejszają nabywanie zakażeń HIV i zapalenia wątroby, zmniejszenia przestępczości i używania nielegalnych substancji, poprawy funkcjonowania społecznego i zwiększenia stopy retencji w programach rehabilitacyjnych.15,50,54,55
Konserwacja buprenorfiny
W Stanach Zjednoczonych ograniczenie metadonu do wyspecjalizowanych klinik przyczyniło się do poszukiwania alternatywnego doustnego, długodziałającego opioidu