Edoksaban kontra Warfaryna w leczeniu objawowej żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej

Nie jest jasne, czy doustny inhibitor edoksabanu czynnika Xa może być alternatywą dla warfaryny u pacjentów z żylną chorobą zakrzepowo-zatorową. Metody
W randomizowanym, prowadzonym metodą podwójnie ślepej próby badaniu nieinnościowym losowo przydzielono pacjentów z ostrą żylną chorobą zakrzepowo-zatorową, którzy początkowo otrzymywali heparynę, w celu uzyskania edoksabanu w dawce 60 mg raz na dobę lub 30 mg raz na dobę (np. W przypadku pacjenci z klirensem kreatyniny 30 do 50 ml na minutę lub o masie ciała poniżej 60 kg) lub w celu otrzymania warfaryny. Pacjenci otrzymywali badany lek przez 3 do 12 miesięcy. Pierwszorzędowym wynikiem skuteczności była nawracająca objawowa żylna choroba zakrzepowo-zatorowa. Głównym skutkiem bezpieczeństwa było duże lub istotne klinicznie krwawienie.
Wyniki
W sumie 4921 pacjentów miało zakrzepicę żył głębokich, a 3319 – zatorowość płucną. Wśród pacjentów otrzymujących warfarynę czas w zakresie terapeutycznym wyniósł 63,5%. Edoksaban był nie gorszy niż warfaryna w odniesieniu do pierwotnego wyniku skuteczności, który wystąpił u 130 pacjentów w grupie edoksabanu (3,2%) i 146 pacjentów w grupie leczonej warfaryną (3,5%) (współczynnik ryzyka, 0,89, przedział ufności 95% [CI] 0,70 do 1,13, P <0,001 dla nie gorszej jakości). Wynik bezpieczeństwa wystąpił u 349 pacjentów (8,5%) w grupie edoksabanu i 423 pacjentów (10,3%) w grupie leczonej warfaryną (współczynnik ryzyka, 0,81, 95% CI, 0,71 do 0,94, P = 0,004 dla wyższości). Częstość występowania innych działań niepożądanych była podobna w obu grupach. W sumie 938 pacjentów z zatorowością płucną miało dysfunkcję prawej komory, co oceniono na podstawie pomiaru N-końcowego poziomu peptydów natriuretycznych na N-końcu; odsetek nawrotowej żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej w tej podgrupie wynosił 3,3% w grupie edoksabanu i 6,2% w grupie leczonej warfaryną (współczynnik ryzyka, 0,52, 95% CI, 0,28 do 0,98).
Wnioski
Edoksaban podawany raz na dobę po wstępnym leczeniu heparyną nie ustępował standardowej terapii wysokiej jakości i powodował znacznie mniej krwawień u szerokiego spektrum pacjentów z żylną chorobą zakrzepowo-zatorową, w tym z ciężką zatorowością płucną. (Finansowane przez Daiichi-Sankyo, Hokusai-VTE ClinicalTrials.gov number, NCT00986154.)
Wprowadzenie
Żylna choroba zakrzepowo-zatorowa jest trzecią najczęstszą chorobą sercowo-naczyniową po przebytym zawale mięśnia sercowego i udarze mózgu, która dotyka co najmniej 700 000 osób rocznie w Ameryce Północnej.1-3 Standardowe leczenie obejmuje heparynę drobnocząsteczkową, a następnie antagonistów witaminy K.4 Wiele badań ustalili, że nowe doustne leki przeciwzakrzepowe z lub bez wstępnej terapii heparyną są skutecznymi alternatywami.5-8
Edoksaban jest bezpośrednim inhibitorem aktywowanego czynnika X o szybkim początku działania. Jest podawany doustnie raz dziennie i ma udowodnioną skuteczność przeciwzakrzepową
[patrz też: polcortolon, adapalen, serwis niszczarek ]